Kost och motion

Motion
Om du är aktiv så lägg inte av om du får beskedet prostatacancer. Då kanske du blir ändå ledsnare om du längtar efter t.ex. jakt med hund i skogen eller en långpromenad. Bra kondition är viktigt när man är frisk och ändå viktigare om man är sjuk. Så länge det inte gör ont är det bara att vara aktiv. En bra morgonuppvärmning är att lägga på någon gammal favoritmelodi och dansa. Till Glenn Miller går det utmärkt att dansa ensam. Förutom motion får du nostalgiska tankar till den tid då du var ”Fred Astaire” och alla flickor stod i kö. Bra motion både för kroppen och psyket. Att ta bort negativa tankar är viktigt.

Kost
Har mat någon betydelse? Säkert. Om vi tittar på prostatacancerns utbredning ser vi ett tydligt mönster. De länder som äter som vi, Norden, Schweiz, Amerika har hög prostatacancer medan Japan har väldigt litet. När japaner flyttar till Amerika får dom samma utveckling som vi. Men vad är det? Det vet vi inte men vi vet att oftast tar det lång tid för cancern att ge sig tillkänna, så vi har nog långsiktigt knaprat på något som inte är särskilt nyttigt. Det är ju inne att prata om att fria radikaler kan ställa till det, så att fånga upp dem är nog inte så dumt. Tydligen lever vi, trots vår höga standard utan tillräckliga mängder av vissa ämnen. Så varför inte knapra på en morot för att få litet extra karotin.

Något som skall vara speciellt bra för oss år groddade mungbönor. Lätt att göra, fråga i Hälsokostbutiker.

Vitaminer som C, D, B 17 skall vara bra påstår de lärde.
D-vitamin finns i fiskolja, margarin bl.a.
C-vitamin finns i grönsaker, frukt, nypon, askorbinsyra.
E-vitamin finns i spannmålsprodukter, ägg, fisk, smör.
B-17 finns i groddar, rödbetor.

Läs mer om kost prostatacancer går att förebygga

Vi kan också rekommendera en intressant läsning om kost
Anticancer a new way of life” skriven av David Servan-Schreiber. Gå in på www.anticancerbook.com/book/html

Antroposoferna varnar för potatis. Vidare finns en bok som heter ”Den heta potatisen” som också dömer ut den.

Psykfundering.
Psykträning: Man kan alltid ha minst två tankar om något, en positiv och en negativ. När man drabbas av motgångar är det väldigt lätt att tänka negativt. Viktigt är därför att denna trend bryts. Ett bra sätt att träna på är att du sätter dig framför köksbordet och sedan ”plockar” du fram alla tankar. lägger dom framför dig pä bordet, skärskådar dom noga och dom som inte är positiva, skrapar du ner på golvet, sopar ihop dom och slänger dom i soporna. Håll dig sedan bara till det positiva.
Vi kan säkert, mycket mer än vad vi tror,påverka vårt fysiska liv genom tankar. Det positiva tänkandet ligger som grund i våra filmer. Prostataförhårdnad visar ju en person som klarat sig hyggligt. Vidare är ju hela idén med föreningen att vi skall stötta varandra och det är ju positivt. Därför, arbeta stenhårt med att bara tänka positivt. Tanken kan ju förflytta berg lär någon förståndig sagt och det ligger säkert mycket sanning i detta. När du blir litet snitsig i tänkandet kan du säkert börja gå in och se, uppleva och kanske styra kampen mellan de goda och onda cellerna i din kropp. Alltså, fram för psykträning. Det är mycket viktigt.